Afdrukken  

Dale Carnegie Nieuwsbrief • Lente 2010 • Onderwerp van de maand: Leiderschapsontwikkeling

Leadership Development
 
Naarmate de economie weer op stoom komt, is het belangrijker dan ooit om uw leiderschapskwaliteiten scherp te houden. Als manager is het uw taak om uw medewerkers actief te houden. Uw medewerkers betrekken helpt u en uw organisatie bij het voorbereiden op en het slagen in de mogelijke economische opleving. Uitmuntendheid in leiderschap en betrokkenheid van medewerkers kunnen het personeelsverloop verminderen en innovatie en productiviteit stimuleren. Deze nieuwsbrief van Dale Carnegie Training richt zich op de ontwikkeling van de leiderschapsvaardigheden die u nodig hebt om uw medewerkers betrokken te krijgen.
 
line
 

Overtuigen door te communiceren

Een van de meest voorkomende vormen van zakelijke communicatie is het communiceren om te overtuigen. Van vertegenwoordigers die klanten overtuigen tot middle-managers die hun werknemers of het hogere management moeten zien over te halen: we besteden bijna elke dag enorm veel tijd aan een of ander vorm van overtuigen door middel van communicatie. Het maakt niet uit wat u doet. Als u anderen kunt overtuigen is dat van vitaal belang voor uw carrièregroei. Effectief communiceren om te overtuigen vraagt om een goede voorbereiding. U moet weten wat u de luisteraar wilt laten doen en u moet een goede, dwingende reden hebben waarom deze actie uitgevoerd moet worden. Dale Carnegie gebruikte een eenvoudige drie-stappen-structuur. Deze kan uw vermogen om luisteraars te overtuigen aanzienlijk verbeteren. De formule biedt de structuur om aandacht te trekken, geloofwaardigheid op te bouwen, nervositeit weg te nemen, en anderen tot actie op te roepen. En deze structuur vergroot de kans dat we bij anderen ook echt resultaat bereiken. De formule werkt zo:

Incident: Herbeleef een levendige, persoonlijke ervaring die relevant is voor het punt dat u wilt overbrengen. Aristoteles zei al: "Het karakter van de spreker is een van zijn meest effectieve overtuigingsmiddelen." We moeten geloofwaardig zijn in ons voorbeelden en bewijzen. We moeten het recht hebben verdiend om ons voorbeeld te delen of juist richting te geven. Een persoonlijke incident is een zekere manier om gunstige aandacht te trekken: het trekt mensen naar binnen, het stelt ze open voor overreding en het levert een bewijs waarom ons idee het overwegen waard is. In overtuigende communicatie, besteden we vooral tijd aan het creëren van de situatie en het bewijs voordat we de luisteraar vragen om tot actie over te gaan.

Actie: Vraag de luisteraar om tot één, specifieke, actie over te gaan. Veel te vaak gaan we ervan uit dat onze luisteraars wel weten wat ze moeten doen als we hen eenmaal met bewijzen hebben laten zien dat zij hun denken of doen moeten veranderen. We slagen er niet om hen te overtuigen als we niet duidelijk uitleggen wat we willen dat ze doen. Soms geven we iemand een duidelijke actie aan en vragen we hem om verschillende dingen te doen. Hierdoor weet die persoon niet wat hij nou als eerste moet doen. Om effectief te overtuigen moet u de boodschap vereenvoudigen. U dient de luisteraar duidelijke actiepunten te bieden.

Voordeel: Benadruk duidelijk hoe de luisteraar profiteert van de te nemen aanbevolen actie. Nogmaals, dit deel van de communicatie moet duidelijk, specifiek en direct zijn. Het moet ook op de realiteit gebaseerd zijn. Als het voordeel te mooi klinkt om waar te zijn, zal de luisteraar aan u twijfelen. Als dat wat u aanbeveelt voor uzelf meer voordelen oplevert dan voor de luisteraar, dan zal deze overreding manipulatief en egoïstisch overkomen. Houd dus rekening met het standpunt van de luisteraar, wees zeker dat de aanbeveling echt in zijn of haar belang is. Deze evenwichtige aanpak zal worden gewaardeerd. De luisteraar zal openstaan voor wat u voorstelt.

Communiceren om te overtuigen is een cruciale vaardigheid die u in de dagelijkse zakelijke interacties onder de knie moet krijgen. De drie stappen van Dale Carnegie Training - Incident, Actie en Voordeel - bieden u de kans om bij anderen het gewenste resultaat te bereiken.

Door te laten zien dat u het recht heeft verdiend om richting te geven en vanuit een vaste basis communiceert, bent u niet alleen overtuigend maar ook nog eens onweerstaanbaar. Deze twee factoren zijn een winnende combinatie in uw vermogen om overtuigend te communiceren.

line
 

Stijlen & trends in leiderschap

Wanneer u met anderen communiceert die een vergelijkbare stijl van leidinggeven hebben, is communicatie is relatief eenvoudig. Wanneer u met mensen te maken krijgt die er een andere leiderschapsstijl op nahouden, kunnen communicatie en samenwerking een interessante uitdaging vormen. Volgens Dale Carnegie is het belangrijkste van werken met verschillende leiderschapsstijlen flexibiliteit: onze bereidheid en het vermogen om zaken vanuit het standpunt van de ander te zien. Hoe bepaalt u uw eigen leiderschapsstijl. En nog belangrijker, hoe kunt u effectief met anderen samenwerken die over een andere stijl beschikken?

Geen enkele stijl van leidinggeven is superieur aan de andere. Effectieve leiders moeten een manier vinden om met andere stijlen samen te werken en de positieve eigenschappen van anderen te benadrukken. Tegelijkertijd moeten ze de uitdagingen en confrontaties die met de verschillende stijlen gepaard gaan minimaliseren.

De vier belangrijkste leiderschapsstijlen zijn:

Visionair. Personen met een visionaire leiderschapsstijl voelen zich goed bij creatief denken, brainstormen en het stellen van "wat als"-vragen. Ze zijn intuïtief in hun besluitvorming, baseren actieplannen bij voorkeur op mensen, creatieve ideeën en meningen in plaats van op feiten en analyses. Ze genieten van snelle omgevingen, emotionele discussies en energieke mensen. Hun valkuilen zijn details, statistieken en futiliteiten.

Presteerder. Personen met een presteerder-stijl van leidinggeven, zijn resultaatgericht. Hun kernkwaliteiten zitten in een directe, no-nonsens aanpak wat betreft besluitvorming en intermenselijke relaties. Ze zien situaties als uitdagingen die moeten worden opgelost en willen zaken zo snel en direct mogelijk gedaan krijgen. Ze eisen veel van zichzelf en hebben hoge verwachtingen van anderen. De valkuilen van een presteerder zijn speculaties, het verspillen van tijd of te persoonlijk worden.

Facilitator. Mensen met een facilitator-leiderschapsstijl hechten waarde aan relaties, toewijding en loyaliteit. Ze worden gedreven door een coöperatieve en ondersteunende werkomgeving die teamwerk waardeert. Ze gedijen op aanmoediging en assistentie, geven de voorkeur aan een stijl waarin de persoon centraal staat boven een strikt op feiten gebaseerde, "get-down-to-business"-aanpak. Een facilitator reageert niet goed op gejaagdheid of bedreigingen.

Analist. Personen met een analisten-leiderschapsstijl hechten waarde aan een systematische, formele aanpak van besluitvorming en voor het oplossen van problemen. Ze voelen zich meer op hun gemak met feiten en cijfers dan met meningen en emoties. Een analist reageert niet goed op agressieve tactieken of onzorgvuldigheid. In plaats van uw eigen stijl van leidinggeven op anderen op te leggen, moet u van te voren uw handelingen overdenken. Zo kunt u anderen benaderen op een manier waarbij zij zich goed voelen.

Enkele belangrijke richtlijnen zijn:

Richt u op de resultaten- Als u zich op de resultaten concentreert in plaats van op persoonlijkheden, kunt u de verschillen en sterke kanten in anderen waarderen.

Pas uw verwachtingen aan- Anderen kunnen dingen anders doen dan u. Uw manier is niet automatisch de beste. U dient alle zelfzuchtige motieven te laten varen en uw verwachtingen van de andere persoon aan te passen.

Doe een stap extra- U kunt niet eenvoudig blijven wachten en hopen dat anderen hun stijl veranderen. De kans is groot dat ze dit toch niet zullen doen. Om de kloof tussen leiderschapsstijlen te overbruggen, moet u bereid zijn om een stapje meer te zetten.

Zit u op Facebook? Ontdek dan welke leiderschapsstijl u hebt. Doe mee aan de Dale Carnegie Training Leiderschapsquiz.

line
 

Motiveer anderen door positieve feedback te geven

De economie begint langzaam tekenen van verbetering te tonen. In sommige branches trekt het economisch herstel aan, andere sectoren staan nog onder spanning. Als de economische omstandigheden niet helemaal stabiel zijn, worden medewerkers makkelijk en sneller negatief. Om ervoor te zorgen medewerkers niet negatief worden, moet elke manager ervoor zorgen dat zijn medewerkers betrokken zijn.

Betrokken medewerkers zijn eerder productief en minder geneigd om te vertrekken naarmate de economie verbetert. Een van de meest over het hoofd geziene en eenvoudige manieren om medewerkers te betrekken, is het uitspreken van eerlijke, oprechte waardering voor hun inspanningen. Wanneer u uw waardering uitspreekt voor de positieve bijdragen die anderen leveren, profiteert u daar net zoveel van als zij. De manier waarop u anderen behandelt, is een directe weerspiegeling van de manier waarop over hen denkt. Train uw hersenen in een positieve richting. U zult het steeds makkelijker vinden om met andere samen te werken, ook al gedragen zich negatief.

Erkenning van elkaars sterke punten, helpt u met lastige mensen om te gaan. De sociale effectiviteit van een individu is geworteld in zijn of haar zelfbeeld. Wanneer iemand zich kritisch, vijandig of onvriendelijk gedraagt, komt dat bijna altijd omdat diens zelfbeeld wordt bedreigd. Als manager bent u verantwoordelijk voor het bevorderen van een positieve omgeving. In een positieve omgeving kan het zijn dat de manager met de werknemers meewerkt en hen uitdaagt om hun houding te veranderen. De volgende keer dat u een compliment geeft, zeg dan niet alleen "goed gedaan", maar lever oprecht, krachtig commentaar waarin de volgende dingen naar voren komen.

  • Identificeer een eigenschap die u in die persoon respecteert, bewondert of waardeert.
  • Geef uiting aan uw bewondering voor die eigenschap.
  • Ondersteun uw mening over die eigenschap met specifieke feiten en bewijzen, iets dat u de persoon hebt zien doen.

Door krachtig commentaar te leveren, kunt u het zelfbeeld van een persoon opbouwen of in de positieve richting sturen. Het gevolg: uw werkomgeving is gevuld met de meest positieve en betrokken medewerkers.

 

Terug

 
 

Training location: Entrada 131, Amstel Business Park - 1114 AA, Amsterdam-Duivendrech, NL
P:+32 478 20 34 84 and +31 6 31 25 62 26

Volg ons op

 
© 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. Alle rechten voorbehouden.
Websiteontwerp en ontwikkeling door Americaneagle.com