Afdrukken  

Digitale Nieuwsbrief • Zomer 2010 • Onderwerp van de maand: Effectief presenteren

Presentation Effectiveness
 
Effectief presenteren kan het ultieme breekpunt op de werkplek vormen. Op een bepaald punt in uw carrière wordt u gevraagd om voor een groep te presenteren. U moet er zelf voor zorgen dat u hier klaar voor bent. Iemand die met zelfvertrouwen en effectief presenteert, onderscheidt zich onmiddellijk van de rest van de groep. Of u nu een pro of een beginner bent met spreken in het openbaar, deze editie van de nieuwsbrief biedt u praktische tips om uw communicatieve en presentatievaardigheden te verbeteren.
 
line

Weg met de stress voor spreken in het openbaar

Veel mensen zijn doodsbang om voor een groep te spreken. Velen onder ons kunnen spreken in het openbaar, maar dit gaat vaak gepaard met een zekere mate van angst en stress. Spreken in het openbaar hoeft helemaal niet stressvol of zenuwslopend te zijn. De ervaring kan u juist doen opvallen zodat u wordt opgemerkt. Hieronder leest u enkele tips die helpen de angst te bestrijden en een effectieve presentatie neer te zetten:

  • Voorbereiden, voorbereiden, voorbereiden.Als u uw materiaal volledig begrijpt, biedt dit zonder twijfel voordelen tijdens uw presentatie. Leer uw presentatie niet uit uw hoofd; u hoeft alleen maar te weten waar deze over gaat..
  • Open de presentatie vol zelfvertrouwen. De introductie geeft uw publiek een eerste indruk van uw presentatie. Laat hierbij dus niets aan het toeval over. Uw opening zet de toon voor de rest van de presentatie.
  • Focus op een paar belangrijke punten.Weet wat de belangrijkste punten zijn die u aan de orde wilt brengen. Dit verlicht uw zorgen en vergroot uw zelfvertrouwen. Maak gebruik van elektronische visuals, memokaarten of geheugentechnieken waarmee u uw belangrijkste concepten schetst..
  • Onderbouw uw ideeën met feiten. Het is altijd belangrijk om uw belangrijkste met feitelijke bewijzen te staven. Bewijzen helpen uw doelgroep begrijpen wat u zegt en bieden u de mogelijkheid om uw punten nog verder uit te leggen.
  • Sluit af met een "call-to-action".Dit wordt de laatste indruk die het publiek van u en uw presentatie krijgt. Zorg dat de afsluiting het doel van de presentatie nog eens weerspiegelt. Uw afsluiting moet de inhoud samenvatten en uw publiek een duidelijke kant opsturen.
line

V&A: Onder druk met beide voeten op de grond blijven

Heeft u ooit een hectische persconferentie gezien, waarbij reporters allerlei harde vragen stellen en harde antwoorden krijgen? Dergelijke 'high-pressure' situaties komen niet vaak voor. Er bestaat wel een kans dat u op een bepaald moment aan een vraag-en-antwoord-sessie moet deelnemen. Ontdek hieronder enkele manieren om voor te bereiden op de volgende vraag-en-antwoord-sessie.

  • Wees mentaal voorbereid -- Vermijd negatieve gedachten als "Ik hoop dat hij me niet dat en dat vraagt." Vervang twijfel en angst door een positief voorgevoel dat u de kans krijgt om een positieve indruk te maken.
  • Weet waar u het over hebt - Voorbereid zijn om over een bepaald onderwerp te praten, is de helft van de voorbereiding. Dit geeft u de rust om te presenteren.
  • Ga meteen naar het voorbeeld - Dit helpt u bij het antwoorden. Het is veel makkelijker om vanuit een persoonlijke ervaring te vertellen, zelfs al is deze geïmproviseerd. Met behulp van een voorbeeld kunt u de swing te pakken krijgen. Nervositeit is dan zo van de baan. Een voorbeeld helpt u ook meteen de aandacht van de luisteraar te trekken.
  • Praat geanimeerd en met kracht - Wanneer u vol energie en kracht spreekt, heeft deze levendigheid een gunstig effect op uw mentale proces. Als uw lichaam levendig is, zal uw geest ook snel functioneren.
  • Blijf bij het onderwerp - Als de aandacht van het onderwerp wegschuift, moet u de aandacht weer naar de belangrijkste punten van het thema terugbrengen.
line
 

Communicatie in twee richtingen: Feedback

Elke keer dat iemand spreekt of optreedt, kan er positieve feedback gegeven worden. Wanneer we feedback geven laten we zien dat we luisteren en dat we de bijdrage van de spreker belangrijk vinden. Het uiteindelijke doel van feedback is de ontwikkeling in de richting van de doelstellingen te versterken. Of u nu op een verzoek reageert of een medewerker coacht via een leerproces, feedback is belangrijk. Het levert de resultaten die we nodig hebben om succesvol te zijn. Dit kan door het geven van echte, opbouwende of aanmoedigende feedback naar de ontvanger.

  • Herken de sterke punten - Herken en erken de positieve punten die u bij een medewerker ziet. Laat de medewerker weten waarom dit sterke punt zo belangrijk is. Dit moedigt uw medewerker aan en maakt dat hij of zij daadwerkelijk vooruitgang boekt ten opzichte van de doelstellingen..
  • Houd het kort - Probeer uw feedback te beperkten tot 10 of 20 seconden. Wees kort en bondig. Uw boodschap wordt zo des te krachtiger. U wilt de volledige aandacht van uw medewerker. Probeer uw feedback dus niet te laten verwateren door een langdradig antwoord.
  • Focus op de persoon en niet op uzelf - Onthoud dat u het zelfvertrouwen van uw medewerker probeert op te bouwen. Het is belangrijk om de persoon aan wie u de feedback geeft centraal te stellen en de aandacht niet op uzelf te vestigen.
  • Laat de groep reageren - Bied, waar mogelijk, de groep de kans om zijn eigen teamleden aan te moedigen. Feedback krijgen van een collega helpt het vertrouwen van een medewerker een boost te geven.
  • Zorg dat het antwoord persoonsgericht is - Probeer niet te herhalen wat de persoon al zei of deed. Benadruk de sterke punten en verbind deze sterke punten of kwaliteiten aan de persoon zelf.
  •  

    Terug

     
     

    1098 XH Amsterdam, NL
    P:+31 6 31 25 62 26

    Volg ons op

     
    © 2017 Dale Carnegie & Associates, Inc.. Alle rechten voorbehouden.
    Websiteontwerp en ontwikkeling door Americaneagle.com